Gol Shoja’ Khalilzadeh Tewaskan Safawi Rasid Untuk Gol Tercantik ACL 2019

Imej
Seperti kita semua sedia maklum, gol jaringan Safawi Rasid untuk JDT telah dicalonkan sebagai Anugerah Gol Tercantik Asian Champions League (ACL) 2019.
Jaringan tersebut hadir ketika perlawanan menentang Shandong Luneng, menjadikan Safawi sebagai anak Malaysia pertama yang berjaya menjaringkan gol di pertandingan bola sepak peringkat kelab paling berprestij di Asia itu.
60' - WHAT A GOAL from Safawi! 2-1 !

Safawi Rasid has scored a stunner as he battles Shandong Luneng defender and still manages to find the top corner from a long distance! @OfficialJohor have reduced the deficit here!

1,796 people are talking about this
Tidak boleh dinafikan, ia adalah gol yang amat berkualiti persis jaringan oleh pemain-pemain ternama Asia dan dunia yang lain.

Untuk menentukan pemenangnya, AFC telah membuka proses undian kepada penyokong di seluruh Asia untuk tujuan penilaian.

Sumber: AFC
Namun demikian dalam undian yang dijalankan oleh Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC), sejak 30 November lalu menyaksikan gol jaringan undian Safawi Rasid tewas kepada jaringan pemain Persepolis, Shoja’ Khalilzadeh.
Hasil undian menyaksikan gol jaringan Safawi hanya meraih 40% daripada jumlah undian keseluruhan, manakala gol jaringan Shoja’ Khalilzadeh pula meraih 2.3 juta undi untuk keseluruhan 59% daripada jumlah undian keseluruhan.


🏆 After nearly 4⃣,0⃣0⃣0⃣,0⃣0⃣0⃣ votes we have a winner for Best Goal of ...

Congratulations: Persepolis' Shoja Khalilzadeh!

View image on Twitter

102 people are talking about this

Berdasarkan pemantauan kami, gol jaringan Safawi dan Kalilzadeh bersaing dengan sengit sejak hari pertama proses undian dibuka.
Malah pada satu ketika, undian Safawi pernah mendahului jumlah undian keseluruhan.
Untuk rekod pada musim lalu anugerah sama dimenangi oleh pemain Kitchee SC, Cheng Chin Lung dengan jumlah 1.3 juta undi.
Untuk ACL 2019, sejumlah 3.9 undi keseluruhan telah direkodkan.

Ulasan