Penyerang Baka ‘False 9’, Aarón Ñíguez Diumum Pemain Import Baharu JDT


Juara Liga Super Malaysia selama lima musim berturut-turut, JDT telah mengesahkan Aaron Niguez sebagai pemain import terbaru pasukan itu untuk menghadapi cabaran pada musim 2019.
Pemain produk akademi bola sepak Valencia itu merupakan saudara kandung kepada bintang Atletico Madrid dan pemain kebangsaan Sepanyol, Saul Niguez.
Pengumuman mengenai Aaron Niguez diumumkan oleh JDT melalui rangkaian media sosial mereka sebentar tadi.

Aaron Niguez sebelum ini pernah beraksi bersama beberapa kelab serata eropah seperti Real Oviedo, Tenerife, Braga, Elche, Almeria, Recreativo de Huelva dan Celta de Vigo.
Pernah beraksi untuk skuad B-20 dan B-21 Sepanyol sebelum ini, Aaron Niguez boleh beraksi di beberapa posisi seperti penyerang, sayap kanan dan juga sayap kiri.
Menariknya, JDT turut menjelaskan Aaron Niguez merupakan seorang penyerang baka false 9. Ini bermakna JDT turut berevolusi dari segi pelan taktikal mereka pada musim hadapan – setelah sering menyandarkan jentera serangan mereka dengan sistem target man.

(Photo by Denis Doyle/Getty Images)
Pengurus JDT pada hari ini, Luciano Figueroa adalah antara target man paling prolifik di dalam sejarah bola sepak pasukan selatan tanah air itu. Skuad JDT pada hari ini juga mempunyai Hazwan Bakri dan juga Shafiq Ahmad yang boleh beraksi sebagai penyerang No.9.
Ketibaan Aaron Niguez di dalam pasukan bimbingan Benjamin Mora ini pasti memberikan lebih banyak pilihan kepada variasi serangan pasukan JDT – yang turut menjadi wakil negara bertanding di AFC Champions League (ACL) mulai musim 2019.
Aaron Niguez sebelum ini pernah disenaraikan sebagai antara 50 bakat muda paling menyerlah oleh World Soccer Magazine pada 2007. Antara pemain lain yang turut tersenarai pada ketika itu adalah Karim Benzema, Angel di Maria, Juan Mata, Gareth Bale, Sergio Aguero dan juga Alexandre Pato.

Ulasan