FOREIGN LEAGUES ARE ASKING FOR JOHOR DARUL TA’ZIM Steve Kim, Chief Strategy Officer Malaysian Football League

Untuk perlawanan akhir Shopee Piala FA Malaysia pada tahun ini, 7 Julai 2018, Liga Bola Sepak Malaysia (MFL) telah menjemput rakan liga asing seperti La Liga, Liga J, Liga Thai, Liga Vietnam, Liga Singapura, Liga Indonesia dan Liga Myanmar untuk hadir dan merasai sendiri pengalaman perlawanan akhir bola sepak Malaysia.
Ketika undangan, pasukan pertama yang disebutkan oleh liga-liga ini adalah pasukan JDT. Tidak dapat dinafikan lagi JDT mempunyai media sosial terbesar di kalangan pasukan Malaysia yang lain dan hubungan mereka dengan para penyokong amat baik, termasuk usaha mereka untuk menjadikan hari perlawanan mereka cukup menarik di Stadium Larkin.
Ini menunjukkan bahawa dengan adanya pemasaran yang kuat dan impak digital yang berkesan, sesebuah pasukan bola sepak dapat menonjol sebagai jenama sendiri dan menarik minat yang bukan sahaja di dalam negara tetapi juga di rantau ini. Ini adalah contoh yang sangat baik untuk semua pihak belajar dan menjadi sesuatu kepada MFL untuk menggalakkan setiap pasukan mempelajari dan melaksanakannya kerana ia secara kolektif membantu membina nilai liga pada masa akan datang.
Steve Kim, Ketua Pegawai Strategi Liga Bola Sepak Malaysia
————
For this year's Shopee Piala FA Malaysia finals on the 7th of July, Malaysian Football League (MFL) has invited foreign league partners such as La Liga, J League, Thai League, Vietnam League, Singapore League, Indonesian League and Myanmar League to attend and experience a Malaysian football final.
Upon invitation, the team that was always first mentioned by these leagues is JDT. Without a doubt JDT has the largest social media following among Malaysian teams and their engagement with fans has been excellent, including their efforts to make their gameday special at Larkin.
This goes to show that by having strong marketing and impactful digital presence, a football team can stand out as a brand on its own and attract a significant interest not only locally but also regionally. This is a very good example for all to learn and will be something that MFL would encourage each team to study and implement as it would collectively help build the league’s value further.
Steve Kim, Chief Strategy Officer Malaysian Football League

Ulasan