“Several parties are making assumptions that I have issues with Safiq Rahim, it is not true at all. Safiq is a good player. But he's now injured and needs to improve on his fitness.“ -Raul Longhi

Ada beberapa pihak yang cuba membuat andaian mengatakan saya ada masalah dengan Safiq Rahim, ia adalah tidak benar sama sekali. Safiq adalah seorang pemain yang bagus. Tetapi sekarang dia mengalami kecederaan dan perlu mempertingkatkan kecergasan beliau. Tiada individu yang lebih tahu mengenai pasukan ini lebih daripada individu yang mencipta Kelab Bolasepak Johor Darul Ta’zim (JDT). Kita semua tahu siapa individu tersebut.
Jikalau anda semua mengatakan saya yang menyenaraikan barisan kesebelasan utama pasukan selama ini, atau mana-mana jurulatih yang pernah bekerja dengan JDT, anda silap. Di JDT, keputusan di buat oleh DYAM Tunku Mahkota Johor sebagai pemilik kelab, Pengarah Sukan, Pengarah Teknikal, saya dan penolong saya. Itu sebab ramai jurulatih yang datang dan pergi di kelab ini tetap memenangi perlawanan kerana pasukan ini bukan bergantung kepada jurulatih sahaja tetapi pasukan ini bergantung kepada semangat kesukanan satu keluarga dan seorang individu yang berdiri dibelakang kami semua. Kesemua pemain JDT tahu mereka bermain untuk siapa. Mereka bermain untuk keluarga tersayang, kelab dan ‘The Boss’.
Sebab itu jikalau ada pihak mempersoalkan kenapa saya tidak meletakkan Safiq Rahim dalam pasukan, ia bukan keputusan saya dan saya tidak perlu terangkan itu keputusan siapa.
Raul Longhi, Jurulatih Kelab Bolasepak Johor Darul Ta’zim
———
Several parties are making assumptions that I have issues with Safiq Rahim, it is not true at all. Safiq is a good player. But he's now injured and needs to improve on his fitness. No individual knows more about this team than the individual who created Johor Darul Ta'zim FC (JDT). We all know who this individual is.
If all of you say that I am the one picking the starting line-up all this while, or any coaches who worked at JDT before, you're wrong. At JDT, decisions are made by HRH TMJ as the club owner, the Sports Director, the Technical Director, my assistant and myself. This is why many coaches come and go but the team still goes on to win because the team does not rely on just the coaches but also a family sporting spirit and one individual who stands behind all of us. All JDT players know who they are playing for. They are playing for their beloved family, the club and The Boss.
So, if anyone is questioning why I have not put Safiq Rahim in the team, it is not my decision and I do not need to explain whose decision it is.
Raul Longhi, Johor Darul Ta'zim FC Coach

Ulasan